כותבים אורחים

מחפשים דירה להשכרה? קבלו את המדריך הקצר והפשוט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ספיר לוי

מאת: ספיר לוי

בעלת רישיון תיווך מקרקעין וניסיון בתחום הנדל״ן

התחלתם הליך של חיפוש דירה? נמצאים לפני חתימת חוזה? בשעה טובה! לא משנה אם בחרתם לחפש בעצמכם, או באמצעות סוכן נדל״ן, אתם חייבים להיות ערניים ולבדוק כמה דברים בסיסיים בעצמכם:

לפני שרואים את הדירה – חפשו עליה מידע חיוני ברשת

הזינו את הכתובת של הנכס באתר ״מדלן״ שם תמצאו המון מידע כמו – בתי ספר בסביבה, תחבורה ציבורית, מדד רעש, אנטנות בקרבת מקום ומטרדים אחרים. כך תוכלו לסנן דירות בלי הצורך לבקר ותשמרו על האנרגיות שלכם בתהליך החיפוש.

רטיבות – המגיפה השקטה

אני לא יכולה להדגיש לכם מספיק כמה סיפור הרטיבות הוא קריטי. דירות רבות מפונות תקופה קצרה לאחר הכניסה רק בשל בעיית רטיבות, לצערנו פעמים רבות הטיפול שניתן איננו יעיל והרטיבות חוזרת חלילה. בינתיים הדירה נצבעת מחדש ומוצגת ללקוחות מבלי שאף אחד יודע. לכן אתם חייבים לשאול בצורה ישירה את בעל הנכס האם הייתה בעיה של רטיבות בדירה. במידה והייתה, שקלו את הדירה בהתייחס למידע החדש.

לבקר בנכס לפחות פעמיים

אני ממליצה לבקר פעם אחת בשעות היום – לשים לב לתאורה הטבעית בבית ולמדד הרעש באזור, ופעם נוספת בשעות הערב – נסו לדמיין איך תהיה התחושה שלכם לחזור לבית בשעות הערב. 

אין חכם כבעל ניסיון – דברו עם השכנים הפוטנציאליים

דפקו על דלת אחד השכנים ופשוט הציגו את עצמכם, ספרו שאתם שוקלים לשכור את הנכס. עם כמה שזה נשמע מביך, פעמים רבות השכנים ידעו דברים חיוניים, זו גם הזדמנות לשאול על חיי קהילה בבניין/ברחוב.

הרחיבו את גבולות המשא ומתן

משא ומתן לא נגמר רק בסכום השכירות, לא הרבה אנשים יודעים את זה, אבל תמיד ניתן לקיים משא ומתן גם על מאפייני השכירות. לדוגמה – הדירה מוצעת ללא ריהוט, ובמקרה אתם זקוקים לריהוט (או להפך): בדקו מול בעל הבית האם יש גמישות מבחינתו בנושא. חדר המקלחת זקוק לרענון? אולי בעל הדירה יסכים לטפל בזה. תמיד שווה לשאול לגבי כל דבר שמפריע לכם לאחר הביקור בנכס.

השלב האחרון והקריטי ביותר – החוזה

גם כשמדובר בעסקת שכירות ולא בקנייה, עדיין מומלץ לתת לעו״ד לעבור על החוזה עבורכם. במידה ואין זה אפשרי, תוכלו גם לחפש מידע באינטרנט. יש אתרים נהדרים כמו ״כל זכות״ שממש מנגישים את המידע בצורה נהדרת, או שתוכלו לשאול בקבוצת הפייסבוק ״שאל עורך דין״. אתם גם יכולים לבדוק את חוזה השכירות שעיריית תל אביב מציעה באתר העירייה.

חשוב שתדעו לסוכני נדל״ן אסור לייעץ בחלק זה בשום צורה. תפקידם הוא לחבר בין הצדדים ולעזור לקידום עסקה, לא לייעץ לגבי חוזה, אלא להעביר את הערות עליו (במידה ויש) לצד השני. גם לי חשוב להדגיש שאינני עורכת דין ולכן אינני יכולה לייעץ מבחינת משפטית, אבל יש שני עניינים שכדאי שתתמצאו בהם:

הגבלת סכום הערבויות ותקופת האופציה בחוזה: 

ערבויות: חוק השכירות מגביל את גובה הסכום המצטבר של הערובות שהמשכיר יכול לבקש מהשוכר. החוק קובע שאם המשכיר מבקש מהשוכר ערובה שכרוכה בהוצאה כספית מצד השוכר (למשל, ערבות בנקאית או מזומן),

הגובה המצטבר של הערובות לא יעלה על הסכום הנמוך מבין הסכומים האלו:

1. סכום דמי השכירות עבור שליש מתקופת השכירות (אם החוזה הוא לשנה=דמי שכירות של 4 חודשים)

2. סכום דמי השכירות עבור 3 חודשים (סכום של פי 3 מדמי השכירות לחודש).

תקופת השכירות – סעיף אופציה:

  • אם קיים בחוזה ״סעיף אופציה״, כלומר – לשוכר ניתנת האפשרות להחליט אם ירצה להמשיך את השכירות בדירה. בדרך כלל התנאים של סעיף האופציה מפורטים בחוזה. גם במקרה זה השוכר רשאי לנהל משא ומתן עם בעל הנכס על התנאים בתקופת האופציה ולנסות לשפרם.
  • במקרים אחרים, יש סעיף אופציה "שותק" ללא תנאים לתקופת השכירות הנוספת. במצב כזה תנאי השכירות נותרים כפי שהיו ולא ניתן לשנות אותם, לרבות המחיר.

חשוב לשים לב למועד שבו צריך להודיע על מימוש האופציה לפי החוזה ולהודיע למשכיר בכתב.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

גם זה יכול לעניין אתכם: